Suami Pilihan

Apa yg sebaiknya dipertimbangkan ketika memilih... suami??
- Kuat agamanya
Biar sibuk sekalipun, shalat fardu tetap terpelihara. Utamakanlah laki-laki yang taat pada agamanya. Rasulullah menerima pinangan Sayyiidina Ali buat puterinya Fatimah. dikarenakan ketaqwaannya yang tinggi biarpun dia pemuda paling miskin. Utamakanlah pemuda yang jujur membimbing dan memelihara iman.

- Baik akhlaknya
Ketegasannya nyata tetapi dia lembut . Sopan tutur kata gambaran pribadi dan hati yang mulia.Rasa hormatnya pada Orang tua. Mudah di ajak bicara. Tidak terlalu berahasia.

- Tegas mempertahankan Harga Diri
.Pernahkah dia mendatangi tempat-tempat yang menjatuhkan kredibilitas dan Harga dirinya sebagai seorang Muslim? amanahkah ia dalam menjaga Kehormatan seorg wanita?

- Amanah
Jika dia pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja dan menyalahgunakan kepercayaan, bila berjanji tidak ditepati, lupakan saja. :p

- Pemurah,
dermawan tetapi tidak borosDia bukanlah seorg yang pelit atau kikir tapi cermat dan tahu benar bagaimana menggunakan uang dan hartanya secara bijaksana. Dia bebagi secara tulus dengan yang berhak.

- Tidak Jelalatan Matanya.
Perhatikan apakah matanya kerap meliar ke arah perempuan lain yang lalu-lalang ketika berbicara. Jika ya jawabnya, dia bukanlah calon yang sesuai, karena sebaik-baiknya laki laki adalah yg Mampu menjaga pandangannya.

- Terbatas pergaulan
Sebagai lelaki dia tahu dia tidak mudah jadi fitnah orang, tetapi dia tidak mengamalkan cara hidup bebas.

- Teman pergaulannya
Teman-teman pergaulannya adalah mereka yang sepertinya. Sebaik-baik teman adalah teman yang soleh.

- Bertanggungjawab & setia
Rasa tanggungjawabnya dapat diukur kepada sejauh mana dia memperuntukkan dirinya untuk ibu bapa dan keluarganya. Jikaibubapanya hidup melarat sedang dia hidup hebat, nyata dia tidak bertanggungjawab. Setia mengarungi bahtera hidup bersama walau susah ataupun senang.

- Pancaran Wajahnya Tenang.
Apa yang tersimpan dalam sanubari kadang2 terpancar pada air muka. Wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bercakap dan bertindak.




0 org sayang Izzan....:

Post a Comment

Dah Baca Jangan Lupa Komen Tau....Terima Kasih Yew...~Izzan~