11 Tanda Penyakit Yang Perlu Diambil Perhatian

1. Batuk atau muntah2 sehingga mengeluarkan darah---> Anda mungkin mengalami batuk kering,kanser paru-paru atau pendarahan bahagian dalaman

2. Sakit,bengkak kemerahan atau kehangatan di bahagian kaki,anda mungkin juga akan merasa kekejangan pada waktu malam atau warna kulit berubah menjadi biru atau pucat---> Ia menunjukkan kemungkinan anda mengalami pendarahan beku di dalam bahagian tubuh.
 
3. Sakit kepala yang terlalu teruk secara tiba-tiba--->Anda mungkin menghidap penyakit stroke atau pembengkakan pembuluh darah.

4. Selalu berasa seperti hendak pitam---> Anda mungkin menghidap dehidrasi jantung,stroke,sawan,denyutan jantung yang tidak teratur,anemia,gula/darah rendah atau masalah lain.

5. Ksukaran bernafas atau sesak nafas---> Anda mungkin manghadapi serangan asma atau radang paru-paru

6. Berasa sakit dada atau mual ketika hendak bernafas.Kesakitan boleh menarik sehingga ke bahagian bahu atau lengan---> Anda mungkin mengidap serangan jantung,berasa lemah,kebas,berat atauketidakupayaan untuk bergerak secara tiba-tiba pada sebelah bahagian badan.Ia juga mungkin akan diiringi dengan masalah melihat,bercakap,pening,pengsan atau kekeliruan dan semua simptom akan hilang dalam masa seminit atau lebih,ini adalah tanda anda diserang penyakit stroke.

7. Hilang selera makan,loya atau muntah beserta sakit perut,bengkak pada bahagian abdomen,demam atau badan sentiasa dipenuhi angin--->Anda mungkin mengidap apendiks atau usus tersumbat.

8. Perubahan secara tiba-tiba dalam status mental,seperti tidak tahu di mana anda berada atau tidak mengenali siapa orang yang sepatutnya anda kenal---> Anda mungkin mengalami stroke atau lain-lain masalah neorologi,kecederaan kepala,jangkitan atau masalah gula darah rendah.

9. Secara tiba-tiba,pening yang amat teruk---> Anda mungkin mengidap stroke,serangan jantung atau kesan sampingan pengambilan ubat.

10. Secara tiba-tiba terdapat gangguan atau kilauan dalam penglihatan anda---> Anda mungkin mengalami permasalahan retina mata untuk berfungsi dengan baik.

11. luka yang sukar  untuk sembuh---> anda mungkin mengidap jangkitan sistemik

4 comments:

  1. adoiii .. macam-macam penyakit sekarang ni. Apapun satu simptom yang baik untuk direnungi ..

    ReplyDelete
  2. izan tak sihat ke? ke bt ape bz sgt dh 2 ari tak update blog ni?

    ReplyDelete

Dah Baca Jangan Lupa Komen Tau....Terima Kasih Yew...~Izzan~